Without youu BY MAYA


Bra låt som ni kan lyssna på medan ni läser bloggu.

Alright, jag som skriver är då Maya Waldenström som några av er säkert känner till. Jag är ungefär 7 månader yngre och mindre rynkig än Ronja (alltså 18 år, medan hon är 19). Jag känner Ronja genom att vi står i samma stall i Visby på vintrarna, vårarna och även höstarna. Hehe, fast hitills har det bara gått ett sådant år så vet inte om jag ska skriva det i plural...

Jag & Ronja har en väldigt speciell relation. Den består ungefär till 20% av skratt, 20% maxmat och bilåkning och 60% hästar. En vanlig dag i våra liv brukar se ut såhär.

07.30 Jag vaknar och skickar sms till Ronja. "VAAAKEN?!?"
07.31 Får inget svar och skickar "HALLÅÅÅÅ?!"
07.32 Börjar terra (förkortning av terrorisera) och skickar 5 sms i minuten.
07.35 Får svaret "Vad fan vill du?!"
Ca 20 minuter senare brukar jag sitta i bilen på väg hem till henne och hon är äntligen uppe.
08.20 I stallet. Vi gör i ordning häst 1 & 2. (Även om jag bara har en häst brukar det ofta finnas fler som behöver ridas).
09.00 Jag är klar och står och hoppar... Ronja har börjat frisera hovskägget.....
09.30 På banan. Ridtime!
10.00 Jag är klar. Det här var ett bra ridpass, kort & intensivt. Ronja värmer fortfarande upp....
10.20 Jag har skrittat på långa tyglar allt för länge nu. Ger upp och ställer mig i mitten. Redo att gå vidare! Ronja galopperar lite lugnt omkring.
10.40 Jag somnar på hästen.. Ronja ställer fram ett hinder.
11.00 Jag vaknar igen och försöker få fart på Ronja. Hon höjer hindret.
11.30 Ronja är klar!!!!! Jag firar med champagne och har hunnit få påsar under ögonen av all vila.
11.35 Fast vänta.. Ronja ska trava av också. Suck. Jag går i förväg hem. Eller väntar lite till..
12.00 Min ponny ute i hagen. Jag har putsat alla grejer och plockat undan. Ronja putsar lite till på hovskägget.
12.10 Jag är hungrig! Max drive in kallar.
12.40 PROPPMÄTT! Ronja är smart och äter lagom mycket, jag har pressat i mig all min mat och håller på att spricka. Lägger mig på soffan i stallet och somnar. Ronja spelar Angry birds.
13.40 Ut med nästa omgång hästar. Samma visa som under morgonen. Jag är klar lagom tills att Ronja börjar trava.
15.00 Mockning.. Det som skjutits upp hela dagen. Ronja mockar 4 boxar, jag mockar 1 eller kanske 2. Ronja är klar efter 30 min. Jag efter 1 timme, typ.
16.00 Bra låt på radion. Sångtime! Ronja kör lite schyssta moves och jag freakar ut.
16.10 Glasstime! Lyxshake på max.
17.00 Stallet fylls med andra. Vi pysslar lite.
17.30 Ronja rider en till häst medan jag mest driver omkring, alternativt har somnat på soffan.
18.00 Min mage kurrar igen.. Funderar på att åka hem.
18.10 Fixar lite till och åker sedan hem.

Ja, ungefär sådär ser våra dagar ut. Vi är väldigt olika samtidigt som vi är lite lika på något sätt. Vi är båda perfektionister även om vi fungerar väldigt olika. En riktigt dålig dag till exempel. Vi börjar rida och ingen är nöjd med känslan. Jag ger upp och försöker komma på vad som är fel medan jag skrittar runt på långa tyglar och analyserar. Ronja i samma situation tänker inte lika mycket utan anstränger sig mer. Rider bättre, kämpar mer och ger aldrig upp förrän hon är nöjd. Något jag verkligen kan se upp till henne för! Hon är en riktig fighter.

Olikheter:
Ronja är livrädd för att slira med bilen. Att åka med henne på vintern är en upplevelse utan dess like.. Jag däremot älskar att sladda och försöker att göra det så ofta jag bara kan. Dock inte utan öronproppar om hon är medpassagerare.

Ronja är en riktig snabb-mockare medan jag är lite mer långsam och nogrann. Fast detta beror faktiskt på att min box är omöjlig och hennes lätta! Till och med Ronjas pappa håller med om det.

Sen har Ronja ett lite större intresse för tvn än vad jag har. Hittar man henne inte i stallet är det tvn man ska leta vid.

Jag blir, låt mig säga - mindre trevlig om jag inte fått äta och sova som jag vill.. Ronja däremot är någon slags wonderwoman som klarar sig lika bra hungrig och trött som mätt och belåten.


Likheter:
Vi gillar samma slags musik. Radion är alltid på och på 5 sek kan stallet förvandlas till ett disco när hon och jag är inblandade.

Vi har alltid kul tillsammans. Ingen av oss är alltid glada men så fort vi träffas brukar det hända något knäppt som får båda glada.

Vi har lite för stort intresse av utrustning och spendera pengar...

Båda har svårt att hålla snattran. Framförallt tillsammans.. Därför var vi inte de allra mest uppskattade på ULK-kursen.

Vi har samma intresse av att plugga. Det vill säga - ett i princip obefintligt intresse. Skillnaden är dock att jag får panik sista 5 minutrarna och satsar allt medan Ronja ofta lyckas komma undan det jobbiga på något märkligt sätt. Måste vara hennes charm..

Vi har väldigt coola drömmar som bara vi vet om. Och som ni inte får veta.

Det finns massor av mer som jag hade kunnat räkna upp. Men det får bli en annan gång. Som sagt - fråga på om det är något ni undrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0