Hästarna

Idag red jag först Curt. Tänkte först hoppa honom men då märkte jag att hans ena framsko endast satt fast i två sömmar. Och för att den inte skulle lossna själv och dra med sig halva hoven när jag red så fick jag leka lite hovslagare och ta av den själv.

Och eftersom han är så fruktansvärt känslig så kunde jag endast rida på dressyrbanan och där får det minsann inte finnas några hinder. ;)

Men lite olydig var jag och la fram tre bomar på ena långsidan med 17,5m emellan.

Lillponnyn var himla fin idag, dock har han sina små faser som han går igenom nästan varje gång man rider.

Först vill han inte alls ner i form och när man jobbar ner honom så lägger han huvudet på sniskan för att komma undan så mycket som möjligt och är fruktansvärt lat.

Sen när man börjar galoppera så gör han allt för att inte behöva komma under sig med bakbenen, springer nu helst i från arbetet. När man lägger små volter så trycker han bogen inåt och byter galopp bak.

Efter ett tag ger han sig och blir väldigt mjuk och fin och gör allt hur lätt som helst och har perfekt tempo.

Sen när man har fått igång hela kroppen och har bakbenen under sig så blir han överladdad och så fort man byter galopp eller lägger på lite extra ben så flyger han rakt upp i luften, och är halvt galen resten av passet, men dock fortfarande väldigt mjuk.

Den där ponnyn är lite små knäpp. <3


Den här formen är dock den han helst har. ;)

Sen red jag Stina medans mamma red på Stella. Även dom rvå på dressyrbanan. Tränade samma sak som med Curt och rullade över bomarna och försökte få så jämnt som möjligt utan att ta tag i handen.

Hon skötte sig fint idag, dock lite stel åt sidorna och inte riktigt så mjuk som hon kan vara. Men hon fick en ganska stor och fin galopp idag. :)



sen bytte jag och mamma häst, så att hon travade av Stina och jag gjorde samma övning på Stella som på ponnysarna.

Självklart så springer hon iväg i korsgalopp med huvudet rakt upp de två-tre första gångerna över bomarna, men sen blev hon väldigt fin. Hon måste bara få lite koll på sina ben ett par gånger innan hon kan koncentrera sig på resten. ;)



Castro mannen fick vila idag, det är han värd efter helgen. Dock tror jag inte att han blir speciellt glad av att vila, mest rastlös. Men men. ;)



Nej nu måste jag hoppa i säng. Skall tidigt till stallet imorgon och fodra de små djuren. Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0