Bloggsvar...

Lisa om Nu är jag hemma igen.:
Hej, jag tycker din blogg är jättebra! Och jag gillar din ridstil tjejen!
Kan du inte berätta lite om hur en vecka inför tävling ser ut med ridning?
Vad gör du för att dina hästar ska hålla sig så frächa?
Tycker du hoppar nästan varje gång du rider, varför det?
DU KOMMER BLI EN STOR RYTTARINNA RONJA! <3<3<3<3


Sv: För det första TACK SÅ HEMSKT MYCKET FÖR ALLA FINA ORD! :') <3
Veckan innan tävling ser faktiskt helt olika ut beroende på vilken häst jag skall tävla. :)
Som till exempel när jag hade Farbror Frej, som var ganska lat och lyssnade inte riktigt på framåthjälperna, så tog jag det väldigt lugnt veckan innan, och för det mesta fick han vila dagen innan tävling eller bara gå ett lugnt pass. Allt för att han skulle ha så mycket kraft till hoppningen som möjligt.
Sen med Castro är det en helt annan sak, han behöver så lite energi som möjligt. Men ändå får man inte göra honom för trött för då blir han arg för det. ;) Men jag brukar jobba mycket med att få honom lös i hela kroppen och försöka få honom att lyssna på mina halvhalter och min kropp. Han får absolut inte vila dagen innan, helst rider jag honom varje dag veckan innan så får han en skrittur dagen efter tävlingen istället. :)
Egentligen så rider jag inte så himla mycket annorlunda veckan innan tävling, utan det här är det jag försöker träna på i vanliga fall också, men lite får man ju tänka på hur man lägger upp det så att det blir så bra som möjligt när man kommer till den stora dagen. ;)

Jag försöker att träna på så olika underlag som möjligt. Sitter inte och gnider på banan varje dag, utan ut i skogen och tränar dom där också. Går precis lika bra. ;)
Sen känner jag igenom benen nästan varje gång innan jag rider för att få reda på om något inte står rätt till. Speciellt med Stella som har en senskada.
Castro och Stina blir stretshade efter varje ridpass eftersom de är lite stela bak.
Sen brukar jag även linimentera dom efter hårt arbete.
Castro försöker jag hålla så varm som möjligt i rygg och kors för att han inte skall sättas fast. Så hellre två täcken än inget om man är osäker på vädret. :)
Sen på vintern brukar de antingen stå med back on track skydd eller magnetskydd på natten. :)
Nu på sommaren låter jag dom gå ute på dagar+hela nätterna vilket jag tycker får hästarna att bli finare och mjukare i kropparna. Alltså även under tävlingsäsongerna.

Jag har fått denna kommentaren förut också, att jag hoppar mycket. Men nu under tävlingsäsong så hoppar jag endast vatten med Castro nästan varje dag, eftersom han har sin lilla vattenskräck. Men det ligger på kanske 80cm och jag hoppar det endast ett par gånger. :)
Sen vi flyttade ut till landet så har jag hoppat honom klokt två gånger + två tävlingar.
Men eftersom jag skriver nästan varje dag att jag hoppar vatten  med honom så kan det ju missförstås och tro att jag hoppar högt och mycket varje dag, men det gör jag inte. :) Då hade gammelgubben nog gått sönder. ;)

TACKTACKTACKTACKTACKTACKTACK FÖR ALLT! <3 <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0