Knäpp häst men ack så underbar...

Har tränat för Louise Haaga två dagar i rad nu. Första dagen var mer markarbete och det gick ut på att få hästarna att lyssna på små hjälper. Vi började med att träna på förvänd galopp, oh ja så underbart med en häst som inte kan det och blir sur för att han inte kan, nej men vi skulle rida på spåret i "fel" galopp, självklart kunde jag bara klara långsidorna, så fort jag vände lite så bytte han, och när han byter galopp blir han typ halvt galen för att han inte kan byta så bra. x) haha så som ni kanske förstår så var det mycket lyckat... Sen skulle vi travhoppa tre kryss som stod på medellinjen, med 17m emmellan sig. Trav på första, sakta av 1-2 galoppsprång efter, sen en volt ut till spåret och travhoppa nästa hinder och sen likadant på till det sista hindret förutom att man gjorde två en volt åt varje håll innan man kom på det.
Sen skulle man komma på i galopp på hindren men sen göra halt och sen volt i galopp och på nästa hinder. Detta tog kol på min häst om vi säger så, eftersom man hoppade samma hinder hela tiden åt samma håll så visste han precis vad som väntade när man red på, och tre hinder i rad ska hoppas i rad och inte sakta av och göra halt och en massa sån jobbigt skit, så han vart skit lack och gav upp tillslut. Självklart drog han efter hindren också, så jag hade lite svårt om vi säger så. Men aa det slutade med att vi stod och studsade och han var förbannad. x) haha han pallar inte när det är för jobbigt. x)

Idag så var han fortfarande väldigt på och kastade sig inåt på rakt spår några gånger men han stannade inte och var sur någon gång iaf. Och varje gång han blev lite irriterad och fick ett litet anfall så kom han ur det varje gång bara jag tog några skrittsteg eller gick in på volt, visst det såg väl säkert förjävligt ut men det kändes ganska bra iaf. Tränade mest på korta och långa anridningar, kan ju säga att min häst är bättre på korta iaf, och eftersom jag hade han ganska mycket på bakbenen så hoppade han som jag vet inte vad, fint iaf, och jag kunde då inte sitta klokt själv. x) haha Hoppa kan han minsann! :) sen när vi hoppade banan så var det en linje med räcke/oxer som det var en ganska lång anridning till och tre ganska korta galoppsprång emellan, kändes som att det verkligen skulle gå bra i den alltså, men asså jag fick för nära första gången jag hoppade men sen lyssnade han verkligen på mig efter första hindret och vi fick lång till oxern utan att jag tog något i honom emellan, så himla fin var han i den. :') Sen att han gick snett in i den några gånger det är en helt annan sak. ;) Sen på medellinjen där kryssen stod igår, var det nu tre räcken istället och det var kortare emellan också, trodde han skulle dra iväg och att jag skulle gå på tre istället för fyra galoppsprång, men efter första hindret så lyssnade han så himla bra på mig så jag fick länga han lite till andra räcket, sen till sista fick jag då korta han lite igen, men han lyssnade även då också. :) Underbara lilla hästen. :') Puss på honom! <3



Älskade hästen som är knasig som få! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0