Fakta om djuren...

Cortino

Han är min första egna häst. Fick honom när jag var 10 år och han 4. Han är en C-ponny på 139,5 cm. Jag har tävlat upp till La på honom, men nollat 1,10m på cmhoppning. Tävlade honom som mest under 2007-2008, sen efter det har jag blivit för lång och bara tävlat några små tävlingar. Tror att alla som har hoppat honom har ramlat av på han. Så han är väl kanske inte den snällaste ponnyn. ;) Om man inte har ben eller lägger han rätt så stannar han. Men jag tränar upp till 1,20m på honom, så hoppa kan han. Gäller bara att man ska hitta knapparna. :) Är väl ingen stjärna i dressyr eftersom han bokstavligt talat hatar att gå i form. Men så fort man har en graman på honom så kan han allt, gör allt med lätthet också. Skänkelvikningar, öppna/sluta, enkla byten, byten i var tredje och varannat, rygga, ja allt kan han, men det är just formen som inte är kul. ;) Men aa han är den mest underbara hästen.




Stella Nova

Hon är en D-ponny på 146cm. Köpte henne som 6 åring och nu är hon 10. Var livrädd för henne när vi köpte henne, men mamma tyckte om henne och eftersom det var hon som skulle betala så hade jag inte så mycket att säga till om. Hon är väldigt het i hoppningen och hon har alltid varit osäker. Har tävlat upp till La på henne också, men mest Lb. Eftersom hon är så pass osäker som hon är i hoppningen så håller vi på och skolar om henne till dressyrhäst, har dock varit ganska sen i sin utveckling så det är inte förens i år hon har börjat förstå och mogna. Hon är riktigt fin i dressyren men har ett fruktansvärt humör ibland, även därför hon är lite sen i utvecklingen, så fort man har pressat henne lite så har hon surat ihop, men nu på senare tid så har även det blivit bättre. Hon har väl aldrig riktigt varit min typ av häst, eftersom jag är kontroll fraek och hon är inte den man ska ha kontroll på, så är det mest min mamma som ridit henne. Ska snart debutera La dressyr med henne.




Castro

Han är min första ridhäst, köpte honom för egna pengar för lite mer än ett år sedan. Han är född 1995. I sin ungdom har han tävlat upp till 1,50m med Maria Sjögren. Har dock alltid haft problem med vatten och är väldigt speciell, men hoppa kan han. Spelar ingen roll hur högt hindret är han hoppar. Det är just vatten som han inte hoppar ibland, man måste gå/hoppa över vattenmatta nästan varje dag för att han ska ens gå i närheten av den på tävling. I vintras fick han en strålspricka och var då tvungen att vila, efter vilan kunde jag inte galoppera ett steg utan att han sparkade bakut, och absolut inte rakt fram, då stälde han sig på bakbenen och vägrade gå framåt. sen upptäckte vi att han satt fast lite här och var, när vi fick loss det så blev han sakta men säkert bättre och bättre att rida, men det tog ett halvår innan jag kunde rida rakt fram på spåret i galopp. Så jag har haft lite problem med honom. det är inte förens nu det har börjat lossna. men han kommer ju alltid att vara lite speciell. Så fort han blir sur så ställer han sig i ett hörn och studsar. Men om han inte hade varit som han är så hade jag aldrig haft råd med honom så man får se det positivt. man får vad man betalar för. ;) nej men han har en väldigt härlig personlighet och är alltid glad när man håller på med honom. :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0